Συνοπτική Ετήσια Έκθεση Εκπαιδευτικού Ομίλου με θέμα: “Ανήλικοι στο διαδίκτυο: Οι κίνδυνοι και η αντιμετώπισή τους.To report και το block στο διαδίκτυο είναι θάρρος”

Σχολείο: ΕΠΑ.Λ. ΑΤΑΛΑΝΤΗΣ

Σχολικό Έτος: 2022-2023

Θεματική Ενότητα: Το ασφαλές και δημιουργικό διαδίκτυο.

Τίτλος: «Ανήλικοι στο διαδίκτυο: Οι κίνδυνοι και η αντιμετώπισή τους. To report και το block στο διαδίκτυο είναι θάρρος…»

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Τσούνη Νικολίτσα-Γιαννούλα.

Τάξεις: Α και Β.

Σύνολο Συναντήσεων: 18

Αριθμός μαθητών που εγγράφηκαν: 12

Αλφαβητικός αριθμός μαθητών που ολοκλήρωσαν επιτυχώς τον όμιλο:

  • Γερούλη Θεοδώρα
  • Κυριαζή-Μολυβά Μαρίνα
  • Λουκάς Δημήτριος
  • Μπούζι Κορίνα
  • Παπαγεωργίου Ιωάννης
  • Παπαγεωργίου Τζίνα
  • Πάττας Αντώνιος
  • Τσαπάρας Παναγιώτης
  • ΧάιροΕβίσα
  • Ψαθά Μαργαρίτα

Κατά το σχολικό έτος 2022-2023, στο ΕΠΑ.Λ. Αταλάντης, λειτούργησε  Εκπαιδευτικός Όμιλος με θέμα: «Ανήλικοι στο διαδίκτυο: Οι κίνδυνοι και η αντιμετώπισή τους. To report και το block στο διαδίκτυο είναι θάρρος», με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την Τσούνη Νικολίτσα-Γιαννούλα ΠΕ88.03, με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών στο ασφαλές δημιουργικό διαδίκτυο. Η λειτουργία του Εκπαιδευτικού Ομίλου ξεκίνησε στις 20 Οκτωβρίου 2022 και ολοκληρώθηκε στις  4 Μαΐου 2023. Στον Εκπαιδευτικό Όμιλο δήλωσαν συμμετοχή 12 μαθητές. Αρχικά συγκεντρώθηκε η ομάδα ώστε να γίνει ενημέρωση και να αποφασιστεί η ημέρα και η ώρα της εβδομαδιαίας συνάντησης. Καθορίστηκε ως ημέρα συνάντησης της ομάδας η Πέμπτη από τις 18:00-20:00. Δηλαδή μία φορά την εβδομάδα για 2 ώρες και συνολικά 36 ώρες ετησίως. Στη συνέχεια ξεκίνησαν οι εβδομαδιαίες συναντήσεις. Αρχικά η ομάδα επικεντρώθηκε σε συζητήσεις και ασκήσεις γνωριμίας, ώστε να επέλθει η γνωριμία και το δέσιμο των μελών της ομάδας και να μπορέσουν οι μαθητές να εκφραστούν στο πλαίσιο της ομάδας. Στόχος ήταν η ενημέρωση των μαθητών για το ασφαλές και δημιουργικό διαδίκτυο. 

Μέσα από δράσεις και συζητήσεις οι μαθητές, να ενημερωθούν, να προβληματιστούν και να ευαισθητοποιηθούν, για την ασφάλεια στον διαδικτυακό κόσμο, τη σημασία διασφάλισης της ιδιωτικότητας και της διαδικτυακής φήμης και να υιοθετήσουν τρόπους για ένα ασφαλές διαδικτυακό τρόπο συμπεριφοράς και αποφυγής πιθανών κινδύνων (όπως cyber bullying, sexting, διαδικτυακά παιχνίδια, εθισμός). Επίσης να αναπτύξουν ένα διαδικτυακό τρόπο συμπεριφοράς που να διαπνέεται από σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και αξίες.

Εν κατακλείδι, θεωρούμε, ότι οι στόχοι που τέθηκαν από την αρχή για την υλοποίηση του συγκεκριμένου Εκπαιδευτικού Ομίλου καλύφθηκαν σχεδόν σε απόλυτο βαθμό και αυτό έγινε ολοφάνερο από τις αντιδράσεις των μαθητών μας κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά το πέρας. Οι μαθητές συμμετείχαν στις συναντήσεις με συνέπεια και χωρίς να κάνουν απουσίες παρά μόνο για λόγους ασθένειας. Η λειτουργία του Εκπαιδευτικού Ομίλου κατάφερε να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές σε θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο. Γνώρισαν ότι ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι μια μορφή εξάρτησης, όπου το διαδίκτυο αποκτά μεγαλύτερη σημασία και προτεραιότητα στη ζωή τους, από τους φίλους, την οικογένεια και τις δραστηριότητες, κυριαρχεί στη καθημερινότητα και είναι ένα στοιχείο της που δεν θέλεις να αποχωριστείς. Κατάλαβαν και συνειδητοποίησαν γιατί δεν πρέπει να δαπανούν υπερβολικά πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή παίζοντας ηλεκτρονικά-διαδικτυακά παιχνίδια, μιλώντας διαδικτυακά σε δωμάτια συνομιλιών ή σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και να παραμελούν άλλες σημαντικές δραστηριότητες. Έγινε προσπάθεια να καταλάβουν ότι η εξάρτηση από το διαδίκτυο μπορεί να είναι το αποτέλεσμα ψυχικών διαταραχών, όπως κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, διαταραχές προσωπικότητας και κοινωνική φοβία. Μέσα από τις συναντήσεις, τις επιμορφωτικές τηλεδιασκέψεις με πιστοποιημένους φορείς, η συμμετοχή τους σε διαγωνισμό για το ασφαλές διαδίκτυο και ο ρόλος τους ως υποστηρικτές για την ημέρα του  Ασφαλούς Διαδικτύου, βοήθησε, τους μαθητές, να κοινωνικοποιηθούν, να ενταχθούν σε μία ομάδα και να πετύχουν ένα κοινό ομαδικό στόχο που απαιτεί προσήλωση, επιμονή και υπομονή για κατανόηση της σημασίας της ασφάλειας κατά  την χρήση του διαδικτύου. Η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος του ομίλου ήταν σύμφωνο με τις αρχές της ελεύθερης έκφρασης, επικοινωνίας και συνεργασίας. Το πρόγραμμα, ακολούθησε τις μεθοδολογικές αρχές του διαθεματικού σχεδίου δράσης, που ενθαρρύνει και αναπτύσσει δράσεις για την αξιοποίηση του υπάρχοντος γνωστικού κεφαλαίου των μαθητών και την αγάπη τους για ενημέρωση και μάθηση. Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του ομίλου, υπήρχε, πέραν της γόνιμης συζήτησης και της συστηματικής ανατροφοδότησης, ενημέρωση των μαθητών, για μαθητικούς διαγωνισμούς και συμμετοχή αυτών στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό,  στο πλαίσιο εορτασμού της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με Φορέα το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (ΙΤΕ), με θέμα «Αλήθεια ή ψέμα; Πιστεύεις ό,τι βλέπεις στο Διαδίκτυο;». Επίσης τα παιδιά παρακολούθησαν διαδικτυακά σεμινάρια και επιμορφώσεις, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (ΙΤΕ) και την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οι μαθητές του Εκπαιδευτικού όμιλο, ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, να ενώσουν τις φωνές τους μαζί τους, για ένα Ασφαλέστερο και Ποιοτικότερο Διαδίκτυο για όλους μας, και   με τη συμμετοχή τους, κατάφεραν το σχολείο μας να είναι στο Xάρτη Υποστηρικτών SID 2023, https://saferinternet4kids.gr/sid/sid-2023/xartis-yposthriktwn2023/ της Ημέρας του Ασφαλούς διαδικτύου και να δημιουργήσουν, το μήνυμα τους για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2023.

Διάβασε, σκέψου, αποφάσισε!!

Ότι διαβάζεις δεν είναι πάντα αληθινό!!

Για την υλοποίηση του προγράμματος, χρησιμοποιήθηκαν βίντεο, ομιλίες ειδικών, σεμινάρια, κουίζ, εικόνες, φύλλα εργασίας και πολύ συζήτηση με ανταλλαγή απόψεων.

Καταφέραμε τα παιδιά:

  • Να προσδιορίσουν τι είναι οι ψευδείς ειδήσεις στο διαδίκτυο και να κατανοήσουν ποιες μέθοδοι και μηχανισμοί χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία, τη διανομή και την ενίσχυση της παραπληροφόρησης μέσω του διαδικτύου.
  • Να αναγνωρίσουν πώς η παραπληροφόρηση επηρεάζει τη ζωή μας εντός και εκτός διαδικτύου.
  • Να διερευνήσουν τη δημιουργία και διάδοση ψευδούς περιεχομένου στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων.
  • Να δοκιμάσουν και να εφαρμόσουν συγκεκριμένα εργαλεία για την αποδόμηση των ψευδών ειδήσεων.
  • Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα στο διαδίκτυο, δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.
  • Να μειώσουν τις ώρες χρήσης του διαδικτύου, αλλά και να καταλάβουν,το λόγο που πρέπει να το κάνουν και να το σημαντικότερο να το  μεταδώσουν και στους φίλους τους.

Η θετική αποτίμηση του έργου του  ομίλου, από τους ίδιους τους μαθητές εστιάζει στη βιωματικότητα, στον ομαδικό και συνεργατικό τρόπο δουλειάς, στην ελευθερία της έκφρασης και στη γόνιμη πρόκληση της φαντασίας.

Οι μαθητές έλαβαν Βεβαίωση Επιτυχούς Συμμετοχής, υπογεγραμμένη από το διευθυντή της σχολικής μονάδας και την υπεύθυνη του συγκεκριμένου Εκπαιδευτικού Ομίλου.

Η Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός

Ν. Τσούνη